Strategiczne Mapy Hałasu dla dróg powiatowych Powiatu Wodzisławskiego
Konieczność opracowania strategicznych map akustycznych wynika z ustawy Prawo Ochrony Środowiska oraz Dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszącej się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku. Art. 118 ustawy Prawo ochrony środowiska zobowiązuje między innymi zarządzających głównymi drogami do sporządzania mapy akustycznej w cyklu pięcioletnim. Za główne drogi uznaje się te, na których natężenie ruchu przekracza liczbę 3 mln pojazdów w ciągu roku.
Celem opracowania strategicznych map hałasu jest identyfikacja i charakterystyka głównych źródeł hałasu oraz wyznaczenie obszarów zagrożonych ponadnormatywnym poziomem hałasu. Mapa ta pełni funkcję informacyjną oraz stanowi podstawę do opracowania Programu ochrony przed hałasem, którego celem jest dostosowanie poziomu hałasu do wymaganych standardów jakości środowiska.
Strategiczne mapy hałasu opracowano dla 18 odcinków dróg powiatowych zlokalizowanych w powiecie wodzisławskim. Analizą objęte zostały pasy terenu o szerokości 2 x 500 m, położone po obydwu stronach odcinków dróg objętych zakresem opracowania. Klasyfikację terenów chronionych pod względem akustycznym w sąsiedztwie każdej z analizowanych dróg przeprowadzono w oparciu o obowiązujące miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Dla terenów nieobjętych miejscowym planem zagospodarowania terenu klasyfikacja akustyczna została wykonana w trybie art. 115 ustawy Prawo ochrony środowiska.
W ramach prowadzonych prac wykonano pomiary terenowe hałasu w rejonie analizowanych odcinków dróg. Badania prowadzono mierząc hałas w sąsiedztwie zabudowy chronionej akustycznie w 20 punktach pomiarowych. Opracowano model akustyczny, na bazie którego metodą obliczeniową wyznaczono wielkości poziomu hałasu emitowanego do środowiska. Wszystkie obliczenia przeprowadzono w odniesieniu do długookresowych wskaźników poziomu hałasu LDWN oraz LN. Dla obszarów objętych analizą sporządzono tabelaryczne zestawienia wielkości narażenia na poszczególne przedziały wartości poziomu hałasu. W części graficznej opracowania dla każdego z rozpatrywanych odcinków dróg przedstawiono między innymi mapy emisyjne, wielkości poziomu hałasu emitowanego do środowiska (mapy imisyjne), a także wielkości ponadnormatywnego oddziaływania akustycznego na terenach podlegających ochronie akustycznej (mapy terenów zagrożonych hałasem).